Met ons optreden wilden
we artistiek, creatief en vooral muzisch aan de slag.
Iedere week werkten we rond één element.
Thema LUCHT schilderden we zonnen, speelden met ballonnen,
vertelden we verhaaltjes over de maan, de sterren, dag en nacht. Dit geheel
verwerkten we in een wondermooi liedje, die de kleuters spelenderwijs naar voor
brachten met zelfgeschilderde zonnetjes, een maan en ballonnen. Op de
achtergrond een tekenfilmprojectie met tekeningen die de kleuters zelf hadden
gemaakt!
Thema VUUR werkten we rond de schrijfdans
‘De vulkaan'. We bekeken vulkaanuitbarstingen op filmpjes en in boeken als inlevingswereld van de kleuter. Gingen aan de slag met schrijfmaterialen en tekenden en schilderden vulkaanuitbarstingen op muziek. We gingen dansen met gekleurde doeken, en zwaaiden met gekleurde linten. Zo kwamen we tot een dans. Als achtergrond een groepswerk van de kleuters, een vulkaan in volle uitbarsting!
‘De vulkaan'. We bekeken vulkaanuitbarstingen op filmpjes en in boeken als inlevingswereld van de kleuter. Gingen aan de slag met schrijfmaterialen en tekenden en schilderden vulkaanuitbarstingen op muziek. We gingen dansen met gekleurde doeken, en zwaaiden met gekleurde linten. Zo kwamen we tot een dans. Als achtergrond een groepswerk van de kleuters, een vulkaan in volle uitbarsting!
Thema WATER hadden we een speelliedje gevonden over vissen en
een haai. We bekeken verschillende soorten vissen op filmpjes, in boeken en
verhaaltjes. Zo kwamen de kleuters te weten wat een haai is. We maakten
levensgrote vissen, knippen wel honderd schubben en schilderden wilde zeeën. We
speelden op het podium eigenlijk het ‘speelliedje’. En de kleuters amuseerden
zich!
Op de melodie van ‘blub, blub, blub mochten de waterjuffers bellen
blazen….
Thema
AARDE
waar we tenslotte wonen gingen we ons afvragen waar wonen we nu eigenlijk? Zo
werden wereldbollen meegebracht en probeerde de leidster uit te leggen waar wij
ongeveer wonen op die grote bol en waar Davis (Afrikaantje in onze klas) woont. En … dat er zoveel water op die bol is. We gingen ook in boeken kijken
naar de hemellichamen. En zo maakten we een supergrote wereldbol met de
kleuters in papier-maché. Het geklieder met het papier en de lijm was fantastisch!
We werkten hem af en deden hem allen draaien op het podium op het liedje van
Urbanus: ‘Och grote werldbol ik snap er niet veel van ...’ Als achtergrond werden
foto’s geprojecteerd van kleine kunstenaars, van kleuters die zo spontaan, zo
eerlijk, zo creatief en echt bezig waren met het in beeld brengen van datgene
ze beleefd hadden tijdens de voorbije weken, en dat wij gebruikten in de
creatie van ons nummer.
Het is super te werken
met zo’n enthousiaste bende kleuters. Het is zalig te voelen hoe spontaan
kinderen zich uitdrukken in creatie van woord, beeld , muziek en dans!
Dankjewel , jullie zijn ‘echte ‘kunstenaars!
Dank ook aan allen die meewerkten om het geheel tot stand te brengen in een
ontspannen, geestige sfeer.
Wij vonden het alvast subliem en zijn ontzettend trots!
Dikke knuffel
juf Lut, juf Heleen en juf Elise
Geen opmerkingen:
Een reactie posten